fbpx
Te tudod már, mit veszel gyermekednek karácsonyra?

 

Az utóbbi pár évben a legtöbb fa alatt megbújik valamilyen digitális eszköz a gyerekeknek, mint például mobiltelefon, tablet, vagy laptop. A digitalizáció hatalmas méreteket öltött, ha szeretnénk, hogy gyermekünkből sikeres felnőtt váljon, segítenünk kell neki abban, hogy sikeresen adaptálódjon az új technológiai trendekhez.

Ugyanakkor ismerjük ennek a hátulütőit is.

A digitális eszközök és az internet számos pozitív tulajdonsággal rendelkeznek, de az egészségünkre rossz hatással vannak. Gondoljunk csak első sorban arra a rengeteg káros fényre, ami a szemünket éri használatuk közben, vagy arra, hogy milyen szinten meghatározza az életünket a folyamatos információáramlás.

 
A kék fény

 

A kék fény hatásairól már írtunk korábban is, de pár szó erejéig most is kitérünk arra, hogy miért káros:

A kék fény a látható spektrum ibolya-kék tartományában keletkező fény. Az UV fénynél alacsonyabb energiájú, de szinte teljes mértékben szűrés nélkül halad át a szemen, majd eléri a retinát. Csak az utóbbi pár évben lett konszenzus a kutatók között abban, hogy a kék fény hosszú távon retinakárosító hatású, így minél korábban és minél több kék fény éri szemünket, annál nagyobb valószínűséggel alakulhatnak ki nálunk olyan szembetegségek, mint a makuladegeneráció vagy a szürkehályog.

Az elsődleges kék fény kibocsájtó a Nap, utána következnek a digitális képernyők és a LED fényforrások. Mint a fényre általánosságban, úgy a kék fényre is szükségünk van, ugyanis az egynapos biológiai ütem működését befolyásolja: tehát ahhoz, hogy a központi idegrendszerünk a megfelelő időben „árasszon el” bennünket melatoninnal, az alvásért felelős hormonunkkal, kerülnünk kell a kék fényt kibocsájtó eszközök használatát lefekvés előtt.

Szülőként nekünk az a dolgunk, hogy úgy adjunk meg gyermekünk számára minden lehetőséget, hogy közben reális határokat szabunk számukra, valamint – amikor tehetjük, – megvédjük őket a káros behatásoktól. Egy korábbi írásunkban már részleteztük, hogy pontosan mivel is van a gond, valamint hogy hogyan védhetjük meg a gyermekek szemét a kék fény káros hatásaitól; érdemes elolvasni cikkünket, ha szeretnél jobban elmélyülni a témában.

 

A megoldásokról röviden:

  • Kevesebb idő a gép előtt, több idő a szabadban.
  • Éjszakai mód és kék fény-szűrős appok használata a digitális eszközökön.
  • Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy 20 percenként pihentesse a szemét fél percig azzal, hogy valamilyen távolabbi pontot néz.
  • Készíttessünk neki kék fény-szűrős szemüveget a hozzánk legközelebb eső optikai szaküzletben – OPTIKAKERESŐ.

 

Akkor mit vegyek gyermekemnek karácsonyra?

 

Nem szeretnénk elővenni a szokásos karácsonyi kliséket arról, hogy „a szeretet ünnepét ne az ajándékok határozzák meg”, vagy hogy az „egészség a legfontosabb, amit nem lehet megvásárolni”. Ezek igazak és követendő tanácsok, de mindannyian tudjuk, hogy ettől függetlenül, ha új számítógépre van szüksége gyermekünknek, mi mindent megteszünk azért, hogy megadhassuk azt neki.

Szülőként viszont az is a feladatunk, hogy amilyen életmódot mi tovább adunk gyermekünknek, azzal együtt fel is fegyverezzük őt annak veszélyeivel szemben. Ha látjuk, hogy túl sok időt tölt a számítógép előtt, vagy aggódunk, hogy új kütyüi rossz hatással lesznek látására, a fa alá kerüljön be egy kék fény-szűrős szemüveg is. A legjobb, ha engedjük, hogy ő válassza ki, milyen szemüveget szeretne, így biztosan viselni is fogja azt. Nagyobb anyagi befektetés, de hosszú távon meg fogja hálálni gyermeked látása a törődést!

Mielőtt eldöntenéd, mit veszel gyermekednek, mérlegelj! Egy új játék, vagy az életen át tartó, egészséges látás a fontosabb? Ha az utóbbi mellett döntesz, kattints OPTIKAKERESŐre, és keresd meg a hozzád legközelebb eső optikai szaküzletet!