fbpx

Bár az élet alaposan próbára teszi a diákokat az online oktatással, és hamarosan itt vannak az érettségik, az évvégi vizsgák. A fiatal korosztály egyébként is sok időt tölt monitor előtt, de a számonkérésekre való felkészülés csak növeli ennek időtartamát. A rengeteg laptopbűvölés azonban nincs jó hatása a szemre, könnyen elfárad, ég-szúr, kipirosodik, jelentkezhet gyakori fej– és nyakfájás, sőt akár gyors látásromlás is bekövetkezhet. De hogyan segíthetünk a szemünknek, és egyúttal magunknak is abban, hogy mindezt elkerüljük?

A 20-20-20 szabály

A szemed elfárad attól, hogy folyamatosan közelre fókuszálsz és a monitort nézed, időnként muszáj szünetet tartani. Vezesd be a 20-20-20-as szabályt! 20 percenként, 20 másodpercig, 20 láb távolságra nézel, ami körülbelül 6 méter! 

Figyelj a világításra!

Tovább nehezíted a szem dolgát, ha túl erősen van megvilágítva a munkaterület, vagy épp ellenkezőleg, túl kevés a fény. Vegyél vissza  monitor fényerejéből és állítsd kevésbé élesre a kontrasztokat, ezzel is segítesz a szemednek. Ne dolgozz teljesen sötétben, helyezz az asztalra egy nem túl erős fényű lámpát is, ha éjszakába nyúlóan tanulnál.

Megfelelő testtartás

Mind a monitor megfelelően beállított dőlésszöge, mind pedig a megfelelő testtartás segít abban, hogy a szemed kevésbé fáradjon el. Ha görnyedten tartod magad, vagy folyamatosan rossz szögben van a nyakad, az gyakori fejfájáshoz és mozgásszervi problémák kialakulásához is vezethet. 

Chillin’

Fontos, hogy időnként kikapcsolj és kikapcsolódj! A szemednek a legjobbat azzal teszed, ha sétálsz egy nagyot a természetben, sportolsz vagy olvasol. Szigorúan papír alapon, mely kevésbé megterhelő a szem számára. Az e-könyv olvasó is jó választás, hasonló olvasási élményt nyújt, mint a nyomtatott verzió. Még hatékonyabb a pihenésed, ha meghallgatsz egy érdekes podcastot vagy pár fejezetet egy hangoskönyvből. Mindenesetre, lehetőség szerint ne közösségi oldalak pörgetésével kapcsolódj ki, mert az a szemed számára nem jelent relaxációt.

Pihentető alvás

Az egészség egyik alappillére, a kiegyensúlyozott táplálkozás, a rendszeres testmozgás mellett, a megfelelő alváshigiénia. Lefekvés előtt 1 órával már tanácsos nem telefonozni vagy tabletezni. Semmiképp ne a telefonoddal menj aludni, hiszen a kijelző által kibocsátott kékfény hatására szerotonin, azaz boldogsághormon szabadul fel, valamint fokozódik a kortizol termelés is, ami pedig egy stresszhormon, és éberré, élénké tesz bennünket, ahelyett, hogy az alváshoz szükséges relaxált állapotba kerülnénk. Jobb, ha távol teszed az ágyadtól a telefont, hogy ébredés után, ne azonnal a hírek, e-mailek elolvasásával kezdődjön a nap.

Rendszeres ellenőrzés, kontroll

Akár korrekcióra szorul a szemed, akár nem, ha sok időt töltesz monitor előtt mindenképpen érdemes évente elmenni egy optikába látásvizsgálatra, hogy megbizonyosodhass róla, nem romlott a látásod. Ha pedig mégis, akkor ott azonnal szakértő segítséget kapsz! Természetesen a legtöbb optikában arra is van lehetőséged, hogy olyan szemüveget készíttess, mely nem dioptriás, de monitoros munkavégzéshez kiváló segítség, és pont a szemfáradás csökkentésében segít.

A statisztikai adatok sajnos nem festenek túl fényes jövőképet. 2050-re a mostani adatokból kiindulva, a Föld lakosságának fele rövidlátóvá válik, a fejlett országokban ez az arány még magasabb lesz, a digitális eszközök fokozott és folyamatos használatának köszönhetően. A digitalizáció tendenciája nem valószínű, hogy megfog változni, de te sokat tehetsz szemed egészségének megőrzéséért!

Optikakeresőnk segítségével te is könnyen megtalálod a számodra ideális optika szaküzletet! 

 

 

 

Az OPTIKAKERESŐ segítségével megtalálhatja az önhöz legközelebbi optikai szaküzletet! Ne bízza a véletlenre a szakember kiválasztását, használja megbízható keresőnket!

 
 
Addig is kövesd Facebook oldalunkat frissülő tartalmainkért! 
 
 
Tudj meg rólunk többet Youtube csatornánkon: http://bit.ly/SzeretemASzemem_YouTube