fbpx

Azzal már sokat foglalkoztunk korábban, hogy óvhatjuk meg szemünket és látásunkat a negatív behatásoktól: beszéltünk már a kék fény, és a silány minőségű, eredetinek látszó napszemüveg-utánzatok veszélyeiről, valamint a túlzott UV sugárzás kockázatairól is. Most itt az ideje, hogy arról is beszéljünk, belülről hogyan támogathatjuk látásunkat és szemünk egészségét.

A kor előrehaladtával látásunk romlik – ez sajnos tény. A presbyopia, azaz az öregszeműség, például minden 35-40 éves kor feletti felnőttet előbb-utóbb elér, ami ellen csak rendszeres látásellenőrzéssel és egészségtudatos életmóddal tudunk fellépni.

Látásunk élessége látószervünk egészségével is összefügg. A zöld hályog (glaukóma), a szürke hályog (katarakta), és a makuladegenráció is főleg időskori szembetegségek, kialakulásuk részben az anyagcsere lelassulásának, így az erek elöregedésének, a vérellátás csökkenésének köszönhetők.

További gyakran előforduló probléma a farkasvakság, ami szürkületkor látásnehézségeket okoz; ez a megbetegedés vitaminhiány miatt lép fel, ráadásul nem csak idősek esetében.

Jól látható, hogy szemünk egészsége és látásunk minősége érdekében is a megelőzésre kell törekednünk, és amit tudunk, meg kell tennünk azért, hogy szemünk ne szenvedjen hiányt semmiben, se kívülről, se belülről. Minél jobban figyelünk általános egészségügyi állapotunkra, annál hatékonyabban tarthatjuk szemünket jó állapotban. Ahhoz viszont, hogy pontosan átláthassuk, mire kell figyelnünk szemegészségünk megtartásához, fontos tudnunk, hogy milyen vitaminokat, ásványi- és tápanyagokat kell bevinnünk szervezetünkbe.

Bár különböző étrendkiegészítők is segítségünkre lehetnek éleslátásunk és szemünk egészségének megőrzésében, az egészséges és változatos táplálkozást semmi sem tudja helyettesíteni.

Vitaminok:

 

A vitaminok olyan nélkülözhetetlen szerves vegyületek, amelyeket szervezetünk nem képes elegendő mennyiségben előállítani, így azokat különböző módokon pótolnunk kell – többnyire friss zöldségek és gyümölcsök, valamint húsok, olajok, és tejtermékek elfogyasztásával.

A szem egészségének megtartásához bizonyos vitaminok bevitele elengedhetetlen.

 
Karotinoidok és az A-vitamin

 

Az A-vitamin hat különböző provitamin gyűjtőneve, amelyek bár nagyon hasonlítanak egymásra, a szervezet különböző módon használja fel őket. Szervezetünk mindegyik provitaminból képes A-vitamin előállítani, de csak éppen úgy és annyit, amire szüksége van. A fennmaradó provitaminokat máshogy használja fel vagy elraktározza.

Az A-vitamin megköti a kollagént, ami gyakorlatilag a szervezet „ragasztóanyaga”, így a szemben is található belőle. Ahogy idősödünk, anyagcserénk romlik, így a „töltőanyagok” mennyisége is csökken. Ahhoz, hogy szemünk minél tovább megőrizze egészséges formáját, szükségünk van kollagénre, pontosabban annak megfelelő megkötésére.

 
Karotinoidok

 

  • A legszélesebb körben ismert karotinoid a karotin, amelyből a szervezet annyi A-vitamint állít elő, amennyire éppen szüksége van. Hiánya farkasvaksághoz vezet, így jelenléte elengedhetetlen. Antioxidáns hatású, így véd a sejtöregítő szabadgyökök ellen.
    • Előfordulása: gondolhatnánk, hogy csak a narancssárga növényekben fordul elő belőle sok, de a sárgarépa és a sütőtök mellett a spenót az egyik leggazdagabb karotin forrás.
  • A lutein olyan karotinoid, amely a leginkább hozzájárul az egészséges szemműködéshez. Jelentősége a fényérzékelésben kiemelkedő, ugyanis a makula egyik alkotóeleme. A makula, másnéven a sárgafolt apró szerv, amely az éleslátásért és a színek érzékeléséért felelős. Olyan, mint egy beépített napszemüveg, ugyanis bizonyos szintig szűri a káros UV-sugarakat.
    • Előfordulása: első sorban brokkoliból, fűszerpaprikából, spenótból, és különböző káposztafélékből juthatunk hozzá.
  • Hasonlóképpen működik a zeaxantin is, amely szintén a makula része. A szervezet a felesleges luteint képes zeaxantinná alakítani.
    • Előfordulása: zeaxantin a kukoricában található.
  • A retinolt általában a bőr egészségéhez kötik, mint az A-vitamin egyik formája. A retinol a retina működésének elengedhetetlen vitaminja, a szemideghártya működését biztosítja. Ez a látásunk alapja.
    • Előfordulása: sajt, vaj, egyéb tejtermékek, hús, máj, vese, hal, tojás.
 
E-vitamin

 

  • A szem vérereit és a szemlencsét is védi a szabadgyökök támadásától antioxidáns hatásának köszönhetően. Kiemelkedő szerepe van a szürkehályog és a makula időskori megbetegedéseinek megelőzésében.
    • Előfordulása: a napraforgó magja, a mandula, a mogyoró és az amerikai mogyoró tartalmaz nagy mennyiséget belőle. Sok E-vitamin található továbbá a teljes kiőrlésű gabonákban, növényiolajokban, és a tojásban

 

C-vitamin

 

  • Kétféle módon is hozzájárul a szem egészséges működéséhez: antioxidánsként véd a szürke hályog és az időskori makuladegeneráció ellen, valamint csökkenti a szemnyomást, így véd a zöld hályog ellen is, illetve enyhíti a már kialakult betegség súlyosságát. A C-vitamin a kollagén előállításához is szükséges. Antioxidáns hatású.
    • Előfordulása: nagy mennyiségű C-vitamin található a zöldpaprikában, a citrusfélékben, a kelkáposztában, a brokkoliban, az eperben és a málnában.

 

Bioflavonok

 

  • A flavonok olyan gyógyhatású vegyületcsoportok, amelyek antioxidáns hatású vitaminokkal (E-, C-, D-vitaminnal) egymást erősítve fejtik ki jótékony hatásukat. A kollagén lebomlását gátolják, így erősítik az erek falát.
    • Előfordulása: citrusfélékben, a csipkebogyóban, és a kamillában fordul nagyobb mennyiségben elő, de majdnem minden növényben találhatók flavonok.

 

Nyomelemek

 

  • A cink egy ásványi anyag, amely segíti az A-vitamin hasznosítását, valamint szintén segíti a szabadgyökök elleni küzdelemben a szervezetet. Szabályozza a vércukor szintjét.
    • Előfordulása: különféle húsokban, halban, tejtermékekben, teljes kiőrlésű gabona-félékben található nagy mennyiség belőle.
  • A szelén is egy ásványi anyag, amely segít a szervezetnek hasznosítani az antioxidánsokat. Szintén szabályozza a vércukor szintjét.
    • Előfordulása: a mogyoró, az élesztő, és a tenger gyümölcsei tartalmaznak sok szelént.

Az Omega 3-as zsírsavak is segítenek az érelmeszesedés elleni küzdelemben, ami nagyon fontos szemünk egészségét tekintve.

Fontos megjegyezni
 
Cukor

 

Külön érdemes megemlíteni a cukorfogyasztás jelentőségét, ugyanis a cukorbetegség elősegíti a makuladegeneráció kialakulását, így jelentősen veszélyezteti a szem egészségét. Látásvizsgálat során a látszerész a szemfenék állapotát is ellenőrzi, így amennyiben rendszeresen jársz optikushoz, hamar ki fog derülni, ha baj van.

 

Víz

 

Bár biztosan elcsépeltnek hangzik, de az apró erek miatt a szemben különösen fontos a zavartalan véráramlás, amit a napi ajánlott kb. 2 liter víz megivásával is biztosíthatunk.

Ahogy a cikkben is olvashattad, szemünk egészségének megtartása komplex folyamat és odafigyelést igényel, de megéri. Nem lehet eleget hangsúlyozni az egészséges szem és az éleslátás jelentőségét, hiszen egyre több stressz, egyre több káros fény, de egyre kevesebb pihenés, egyre kevesebb tápanyag áll rendelkezésünkre. A modern világ nem kedvez egészségünknek, így a megfelelő feltételeket nekünk kell előteremtenünk, ha teljes életet szeretnénk élni.

Törődj szemeddel, törődj látásoddal! Keresd meg a hozzád legközelebbi optikai szaküzletet az OPTIKAKERESŐ segítségével, és jelentkezz az évi egy látásellenőrzésedre minél előbb!