fbpx

Már korábban is írtunk arról, hogy az önkéntes karantén milyen hatással lehet szemünkre és látásunkra, valamint hogy milyen praktikákkal járulhatunk hozzá látószervünk egészségéhez, de arról is volt már szó, hogy a kötőhártya-gyulladáskialakulásához milyen módon járulhat hozzá a home office vagy esetleg pont a koronavírus. Most azt nézzük meg, hogy járvány miatt otthon töltött idő miért okoz szemszárazságot, és hogy mit tehetünk ellene.

A szemszárazság szezonálisan különböző okok miatt alakul ki, így például télen főleg a száraz levegő és a sok mesterséges fény miatt, tavasszal pedig az allergiát is okozó pollenek és a por a fő kiváltó okok. Ez a tavasz viszont egy kicsit máshogy alakult: a koronavírus-járvány miatt a legtöbben a négy fal közé szorultunk, és időnk nagy részét képernyők előtt töltjük. Mit tehetünk, ha már kialakult a szemszárazság, valamint hogyan előzhetjük meg hatékonyan?

Pontosan mi az a szemszárazság?

A szemszárazság első sorban a nem megfelelő könnymennyiség és a könnyfilm fokozott párolgása során alakul ki. Amikor több tünet együtt is előfordul, már száraz szem szindrómáról beszélünk, aminek számos oka lehet, de leggyakrabban a képernyő előtti munkavégzéshez köthető.

A másodpercenként körülbelül 1-2 mikroliternyi könnyet 5-10 másodpercenkénti pislogással tudjuk hatékonyan eloszlatni a szem felszínén, hogy annak fénytörő felületén mindig elegendő mennyiség legyen belőle. Hiányában a szem pislogásra érzékeny és sérülékeny lesz.

A szemszárazság tünetei a következők lehetnek:

  • idegentest-érzés a szemben, olyan, mintha por ment volna bele,

  • szúró, égő érzés, szemviszketés,

  • szempirosság,

  • homályos látás,

  • időként erős könnyezés,

  • rendszeresen visszatérő kötőhártya-gyulladás.

A könnyfilm feladata nem csak a szaru- és kötőhártya állandó nedvesen tartása, hanem a külső szaruhártya-réteg oxigén- és tápanyagellátása, a szaruhártya felületének kiegyenlítése, a szem fizikai védelme bakteriális és vírusos támadás ellen, valamint a bekerülő idegentestek kiöblítése. A szemszárazság tehát nem csak kényelmetlen, de hosszú távon súlyosabb egészségügyi problémákat is vonhat maga után. Kiemelkedően fontos tehát, hogy szemünk védelméről gondoskodjunk, hiszen ez a legérzékenyebb és legvédtelenebb szervünk.

Miért nagyobb az esély a szemszárazság kialakulására a kijárási korlátozás ideje alatt?

A jelenleg kialakult helyzet miatt lényegesen több időt töltünk képernyők előtt, mint egyébként ebben az időszakban szoktunk. A téli hónapokban amúgy is többet nyomkodjuk a kütyüket és kevesebb időt töltünk a szabadban, most ez a tendencia a kijárási korlátozással sajnos folytatódik.

Amikor a képernyőt nézzük, fokozottan közelre fókuszálunk, amely megterheli a szemet, ráadásul mindeközben kevesebbet is pislogunk. A por és a pollenek pedig a nyitott ablakon keresztül is bejutnak, amelyek akár további szemirritációt is okozhatnak.

A rengeteg képernyő előtt töltött idő miatt nem csak a szemszárazság, hanem számos más szembetegség kialakulásában is közre játszhat.

Hogyan előzzük meg?

Korábban is felsoroltattunk pár egyszerű praktikát a szemszárazság megelőzésére, de érdemes lehet újra kitérni rájuk:

  • Pihented a szemedet óránként legalább 10-15 percet: Felállva, az ablak közlében, messzire tekintve, az eget nézve pihentetjük a szemeinket.

  • Tölts több időt a szabadban: Akkor is, ha jelenleg ezt csak az erkélyen teheted meg. A szemünket az pihenteti, ha minél távolabbra tekintünk.

  • Ne dolgozz huzatban: Megértjük, ha szíved szerint minden ablakot tárva nyitva hagynál, hogy legalább ennyi szabad levegő jusson neked, de ha huzatban dolgozol, szemed hamar kiszáradhat.

  • Fogyassz sok folyadékot: A számítógép előtt ülve sokan elfelejtenek inni, pedig azért, hogy szemed ne száradjon ki, a megfelelő mennyiségű folyadékpótlás elengedhetetlen, napi 2-3 liternyi az ajánlott mennyiség.

  • Kontaktlencse helyett viselj szemüveget: Tudjuk, hogy nagyon kényelmes a kontaktlencse viselése otthon is, de használd ki ezt az időszakot és kicsit pihentesd a szemed, viselj inkább szemüveget. Apropó, szemüveg:

  • Használj kékfény-szűrős szemüveget: Nem győzzük eleget sulykolni, hogy a különböző kütyük képernyői, valamint a LED fényforrások által kibocsájtott kék fény mekkora kockázatot jelent szemünk egészségére, ugyanis elősegíti többek között a makuladegeneráció és a szürkehályog kialakulását. Arról nem is beszélve, hogy mennyivel pihentetőbb, ezáltal egészségesebb, ha a képernyők előtt kékfény-szűrős szemüveget viselünk.

  • Szerezz be szemcseppet: Arra viszont figyelj, hogy ellenőrizhető forrásból vásárold meg, leginkább optikai szaküzletből, hogy biztonságban tudhasd szemed egészségét. Érdemes az adagolásról is egyeztetned optikusoddal, ugyanis a túlzott szemcsepp-használat is veszélyes lehet.

  • Végeztess könnytermeléses vizsgálatot: A szemszárazság kialakulásának számtalan más oka is lehet, így, ha úgy érzed, a feljebb említett praktikák nem segítettek, érdemes lehet könnytermelés vizsgálatot végeztetni egy optikai szaküzletben.

Az utolsó három ponthoz viszont optikus vagy optometrista szakember segítségére is szükséged lesz. Azért, hogy megtaláld a hozzád legközelebbi optikai szaküzletet, használd OPTIKAKERESŐNKET! Mielőtt viszont személyesen ellátogatsz az optikába, mindenképpen egyeztess velük telefonon, ugyanis számos optika csak ügyeleti rend szerint tart nyitva jelenleg.

Vigyázzunk egymásra!

 

Az OPTIKAKERESŐ segítségével megtalálhatja az önhöz legközelebbi optikai szaküzletet! Ne bízza a véletlenre a szakember kiválasztását, használja megbízható keresőnket!

 
 
Addig is kövesd Facebook oldalunkat frissülő tartalmainkért! 
 
 
Tudj meg rólunk többet Youtube csatornánkon: http://bit.ly/SzeretemASzemem_YouTube